Čamac je san svakoga ko je bio bar jednom na Dunavu. Ploviti rekom, dok vetar pirućka je pravo uživanje. Istražili smo za vas koliko košta imati čamac.

Pravljenje čamca

Čamac ne mora da se kupi, on može i da se napravi, baš onako kako ste vi želeli. Prvo treba da vidite za šta vam treba čamac i za koliko ljudi. Dimenzije čamca mogu biti i po vašoj volji, ali onda će biti drveni ili metalni. Plastični čamci se prave u kalupu, ali možete izabrati jedan od više različitih modela. Čamci od poliestera sa armiranim vlaknima su jedni od najboljih, zato što je taj materijal dugotrajan.

Emil, čovek koji pravi čamce, nam je rekao da čamci od poliestera mogu da traju i 30 godina, dok oni drveni i metalni za to vreme propadnu i zato je on 30% skuplji od metalnog. Porodični čamac bi bio 450€ da se napravi, ali bez motora. Motori za čamce mogu da se nađu od 200€ polovni, ali opet treba obratiti pažnju na veličinu čamca i snagu motora.

Kupovina čamca

Za kupovinu čamca će vam trebati malo dublji džep. Čamci sa kabinom polovni su preko 1000€, dok se ovi bez kabine sa elektro motorom mogu naći od 200€ do 1000€ polovni. Novi čamci su od 2500-3000€ pa naviše.

Dozvola

Ono što treba da znate jeste da za čamce sa veslima dozvola nije potrebna. Za upravljanje čamcima sa elektro motorom, sa druge strane je potrebna dozvola. Polaganje za čamac se vrši u Lučkoj kapetaniji u Novom Sadu, a za polaganje će vam biti potreban lekarski pregled koji se obavlja u Zavodu za medicinu rada i potvda o poznavanju plivanja koju možete dobiti u bilo kom plivačkom klubu.

Vladica Zdravković, predsednik sindikalne grupe Rečna policija, nam je rekao da u Srbiji još uvek, nažalost, ne postoji organizovana obuka, a da ne postoje ni adekvatni priručnici iz kojih bi kandidati za polaganje eventualno mogli da uče. On kaže da kandidati moraju sami da se snalaze kako bi naučili sve potrebno, da li putem interneta ili iz starijih priručnika.

Na ispitu se polaže 5 oblasti: poznavanje saobraćajnih propisa i navigacije na reci, motoristika, prva pomoć, plovidbeno pravo i osnove meteorologije. Zdravković kaže da je od skoro uvedeno i oblast poznavanja radio uređaja i radio stanica kojima se na reci komunicira sa ostalim plovilima.

Postoje dve kategorije dozvole za upravljanjem čamcem. Kategorija A je za sve one od 16 godina za upravljanje plovnim vozilom do sedam metara dužine i snage pogona do 15 Kw. Kategorija B je za sve one od 18 godina bez ograničenja snage pogona za čamac dužine od sedam do dvadeset metara. Bitno je napomenuti da je i za vodeni skuter potrebna dozvola.

Polaganje košta 7090,00 dinara, a posle polaganja se plaća i izdavanje nacionalne i međunarodne dozvole.

Registracija čamca

Svaki čamac mora da se registruje pre nego što počne sa njim da se plovi. Da biste dobili plovidbenu dozvolu za čamac, on prvo mora da ide na tehnički pregled. Takođe, ovo se radi u Lučkoj kapetaniji u Novom Sadu, nakon čega se dobija plovidbena dozvola. Za razliku od automobila, za čamac nećete dobiti registarske tablice, nego ćete sami morati da ispišete registarske oznake, čije su veličine propisane Pravlnikom o registraciji. Cena registracije se razlikuje u zavisnosti od snage motora, dužine i gabarita plovila.